مورفولوژی سلول T، تعیین کننده پاسخ‌های ایمنی در دیابت نوع 1

 8 مارس 2017- کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس دریافتند که سفتی یا نرمی سلولهای T می تواند پاسخ آنها را در هنگام حملات خود ایمنی کنترل کند.

در این مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی Science Signalling منتشر شده است، دانشمندان به بررسی فعال شدن سلولهای T در هنگام اتصال به آنتی ژنهای خودی که یک تهدید بالقوه برای سیستم ایمنی بدن هستند، پرداختند.

این مطالعات نشان داد که سفتی یا سختی سلولهای T به تعاملات آنها در گذشته با آنتی‌ ژنها بستگی دارد و می‌تواند شدت پاسخ‌های ایمنی آنها را در آینده پیش بینی کند.

محققان دریافتند که سلولهای T در هنگام مواجهه با آنتی ژنها، سفتی کمتری می یابند، این تغییر توسط ابزاری بنام atomic-force microscope یا میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) در زمان واقعی قابل مشاهده گردید.

 میکروسکوپ نیروی اتمی یک میکروسکوپ اسکنینگ با وضوح بالا است که تصویری از سطح سلول T ارائه می‌دهد و می‌تواند سفتی و قدرت چسبندگی سلولهای ‌Tرا اندازه‌گیری کند.

توسط تصاویر تهیه شده با میکروسکوپ AFM، دانشمندان دریافتند که ارتباطی بین سختی سلولهای Tو میزان فعالیت آنها وجود دارد. هرچه سلولهای Tنرم‌تر باشند، تهاجمی تر هستند و بنظر می‌رسد که خاصیت تهاجمی آنها در برابر آنتی ژنهایی که آنها را مهاجمان خارجی تلقی می‌کنند مانند سلولهای خودی بدن، افزایش می‌یابد.

همچنین واکنش مجدد آنها به آنتی ژنها نیز مشابه نمی‌باشد، هنگامیکه سلولهای Tسفت باشند واکنش آهسته‌تری با آنتی ژنها دارند و زمانیکه نرم هستند به راحتی به آنتی ژنها واکنش نشان می‌دهند.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Manish Butte گفت: سلولهای T مانند یک فرد خجالتی در جشن آخر سال شرکت عمل می‌کنند تا زمانیکه خجالتی(سفت) هستند، حضورشان حس نمی‌شود اما به محض آب شدن یخ خجالتشان(نرم شدن) کل مجلس را بدست می‌گیرند.

تغییر ویژگیهای ساختاری سلولهای Tمانند نرمی این سلولها، ممکن است تا حدی فعالیت آنها را کنترل کند. هدف از نرم شدن سلولهای Tدر حضور عفونت یا سرطان، تشویق آنها به شناسایی و واکنش سریع به سلولهای سرطانی یا عوامل بروز عفونت است. در مقابل، سفت نمودن سلولهای T  بطور مصنوعی می‌تواند از حمله‌ی آنها به آنتی ژنهای خودی ممانعت کند. هنگامیکه سلولهای Tسفت باشند کمتر پاسخگو هستند و این حالت، زمان بیشتری را برای دانشمندان فراهم می‌کند تا بتوانند اثرات ایمونوتراپی (سلولهای بنیادی) را القاء کنند.

 محققان دانشگاه UCLA در حال آغاز مطالعه‌ای با بودجه‌ی NIH برای بررسی تأثیر سفتی سلولهای Tدر دیابت نوع 1 و آزمودن این فرضیه هستند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/t-cell-morphology-could-determine-immune-response-in-type-1-diabetes-94448562.html